تبلیغات دهان به دهان(WOM) چیست؟
20 تیر, 1403
توسط گروه دیجیتال مارکتینگ طرح و نقش
بازاریابی دهان به دهان(یا بازاریابی WOM) زمانی است که علاقه مصرف کننده به محصول یا خدمات یک شرکت در گفتگوهای روزانه آنها منعکس میشود. اساساً، این تبلیغاترایگانی است که توسط تجربیات مشتری ایجاد میشود – و معمولاً چیزی فراتر از آن چیزی است که آنها انتظار داشتند.
بازاریابی دهان به دهانمیتواند از طریق فعالیتهای تبلیغاتیمختلف که توسط شرکتها راهاندازی شدهاند یا با داشتن فرصتهایی برای تشویق مشتری به مصرفکننده و مشتری به بازاریاب تشویق شود. بازاریابیWOM که به آن « تبلیغات دهان به دهان» نیز گفته میشود، شامل بازاریابی رسانههای اجتماعی، بازاریابی ویروسی، وبلاگی، احساسی و اجتماعی است.
تبلیغات دهان به دهانچیست؟
آموزههای کلیدی:
- بازاریابی دهان به دهان(بازاریابی WOM) زمانی اتفاق میافتد که مصرف کنندگان در مورد محصول یا خدمات یک شرکت با دوستان، خانواده و دیگرانی که با آنها روابط نزدیک دارند صحبت کنند.
- بازاریابی WOM یکی از قدرتمندترین اشکال تبلیغاتاست زیرا 88 درصد از مصرف کنندگان به توصیههای دوستان خود نسبت به رسانههای سنتی اعتماد دارند.
- شرکتها میتوانند بازاریابی WOM را با فراتر از انتظارات در مورد یک محصول، ارائه خدمات خوب به مشتریان و دادن اطلاعات انحصاری به مصرف کنندگان تشویق کنند.
- انجمن بازاریابی دهان به دهان(WOMMA) بهترین استراتژیهای بازاریابی دهان به دهانرا صادقانه، معتبر، اجتماعی، تکرارپذیر، قابل اندازه گیری و محترمانه ذکر میکند.
- بازاریابی WOM شامل تکنیکهای مختلف بازاریابی مانند وبلاگها و بازاریابی رسانههای اجتماعی است.
تبلیغات دهان به دهانچیست؟
درک بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهانبا ارجاعات دهان به دهانطبیعی به محصولات و خدمات یک شرکت از این جهت متفاوت است که چگونه ممکن است در نتیجه یک تبلیغ، تشویق یا تأثیرات دیگر توسط یک شرکت باشد، که در غیر این صورت به عنوان “بذر” شناخته میشود. زمان فوقالعادهای در یک رستوران، زیرا انتظارات آنها فراتر رفته بود و بعداً در مورد آن توییت میگفتند، یا زمانی که شخصی تجربه خوبی در استفاده از یک محصول به روشی جدید داشت و به همه کسانی که میدانند درباره آن میگفت، اینها نمونههایی از بازاریابی دهان به دهانهستند. همچنین، بازاریابی دهان به دهاندر اولین تعامل متوقف نمیشود. تمایل دارد که منجر به یک آبشار از پیگیری در تعاملات شود.
تشویق از طرف یک شرکت ممکن است یکی از چندین شکل باشد. بهترین راه این است که به آنها دلیلی برای صحبت کردن بدهید، مانند فراتر از انتظارات یا ارائه مهارتهای خودی یا اطلاعات در مورد یک محصول. راهبردهای دیگر شامل ارائه راههای جدید به مشتریان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات یک شرکت و تعامل و تعامل با مصرفکننده، از جمله از طریق خدمات مشتری نمونه است. این امر به ویژه با خدمات مشتری مبتنی بر رسانههای اجتماعی، که اشتراکگذاری و تبلیغ بیوقفه را فراهم میکند، ارزشمند است.
تبلیغات دهان به دهانچیست؟
مزایای بازاریابی دهان به دهان
هشتاد و هشت درصد از مردم در سراسر جهان گفتند که به توصیههای دوستان و خانواده (رسانههای کسب شده) بیش از سایر اشکال تبلیغات اعتماد دارند.
مصرف کنندگان زمانی که احساس میکنند توسط خود شرکت شنیده میشوند، از لحاظ عاطفی بیشتر با یک شرکت ارتباط برقرار میکنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکتها نمایندگان فروش خواهند داشت که محصولات و خدمات خود را شخصاً یا از طریق یک خط تلفن بازخورد با مصرف کنندگان در میان بگذارند. این نوع تعامل، و همچنین رویدادهای تبلیغاتی، میتواند گفتگوها را در مورد محصول یک شرکت تحریک کند.
وسوسه قابل توجهی برای ساختن بازاریابی دهان به دهانوجود دارد. بر این اساس، انجمن بازاریابی دهان به دهان(WOMMA) یک چک لیست کد اخلاقی برای صنعت تهیه کرد و توصیه کرد که بهترین استراتژیهای بازاریابی دهان به دهان، معتبر، اجتماعی، تکرارپذیر، قابل اندازه گیری و محترمانه است و هیچ بهانهای برای عدم صداقت وجود ندارد. یک متخصص بازاریابیWOM، کدهای اخلاقی WOMMA را در سه قانون کلیدی برای جلوگیری از مشکلات خلاصه کرده است
- بگویید نماینده چه کسی هستید (همیشه رابطه خود را فاش کنید)
- فقط آنچه را که باور دارید بگویید (با نظر خود صادق باشید)
- هرگز در مورد اینکه چه کسی هستید دروغ نگویید (در مورد هویت خود صادق باشید)
تبلیغات دهان به دهانچیست؟
چند نمونه از بازاریابی دهان به دهان چیست؟
بازاریابی دهان به دهانشامل تاکتیکهای بازاریابی است که شرکتها برای ترغیب مصرف کنندگان خود به صحبت در مورد میزان رضایت خود از خدمات یا محصول شرکت استفاده میکنند. این استراتژیها شامل برنامههای وفاداری به برند هستند که به مشتریان برای کسبوکارهای مکرر پاداش میدهند و پلتفرمهایی را برای ارائه بازخورد کاربران به آنها ارائه میدهند. هدایا، مسابقات، و اینفلوئنسرهای حمایت شده.
نسخه دیجیتالی بازاریابی دهان به دهان چیست؟
بازاریابی دهان به دهاندیجیتال از فناوری، به ویژه اینترنت، برای تسهیل مبادلات دهان به دهاناستفاده میکند. تابلوهای بررسی، سایتهای رسانههای اجتماعی و وبلاگها پلتفرمهای دیجیتالی محبوبی هستند که مصرفکنندگان برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، چه خوب و چه بد، از آنها استفاده میکنند، و این توصیفات مشترک بهطور قابلتوجهی بر تصمیمگیری خرید مصرفکننده تأثیر میگذارد.
تبلیغات دهان به دهانچیست؟
چرا بازاریابی دهان به دهان اینقدر مهم است؟
بازاریابی دهان به دهانمهم است زیرا راهی موثر برای افزایش فروش، ارتقای محصولات و خدمات، افزایش شناخت برند و ایجاد وفاداری مشتری است. بسیاری از شرکتها از استراتژیهایی استفاده میکنند که مشتریان را ترغیب میکند تا خدمات و/یا محصولات خود را توصیه کنند و تجربیات مثبت خود را به اشتراک بگذارند. اساساً، شرکتها جرقهای ایجاد میکنند که باعث طوفان پچ پچ در میان مصرفکنندگان میشود، و از آنجایی که مطالعات نشان میدهد که اکثر مردم به توصیههای خانواده و دوستان اعتماد دارند، تمرکز بر بازاریابی دهان به دهانمیتواند سودمندتر و مقرون به صرفهتر از سایر اشکال بازاریابی باشد.
گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن)با بیش از 20 سال سابقه در زمینه چاپو تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویسهای جامع تبلیغاتو چاپقادر است ایدهها و خواستههای تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاوردر زمینه رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماسحاصل فرمایید.
این مقاله زیر مجموعه خدمات دیجیتال مارکتینگ/ مشاوره و طراحی/ مشاوره تبلیغاتیمیباشد.
کلمات کلیدی: گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش،بازاریابی دهان به دهان، بازار یابی word-of-mouth، تبلیغات دهان به دهان، بازاریابی PPC، بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین، انواع تبلیغات، تبلیغات، مشاوره تبلیغاتی، طراحی تبلیغاتی، نمایشگاههای تبلیغاتی، سازههای نمایشگاهی، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ